TDKs TDKs
1127
BLOG

Jak Trójca jest wyjaśniana?

TDKs TDKs Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 35

Kościół katolicki głosi: „Terminu Trójca używa się do określenia fundamentalnej doktryny religii chrześcijańskiej. (…) Dlatego w Atanazjańskim symbolu wiary czytamy: ‘Ojciec jest Bogiem, Syn jest Bogiem i Duch Święty jest Bogiem, a jednak nie ma trzech Bogów, tylko jest jeden Bóg’. W tej Trójcy (…) Osoby są współwieczne i sobie równe: żadna z nich nie została stworzona i wszystkie są wszechmocne” (The Catholic Encyclopedia).

Z tym stwierdzeniem zgadzają się niemal wszystkie pozostałe kościoły chrześcijaństwa. Na przykład Autokefaliczny Kościół Grecki również nazywa Trójcę „podstawową nauką chrystianizmu”, a nawet twierdzi on: „Chrześcijanami są ci, którzy uznają Chrystusa za Boga”. W książce Our Orthodox Christian Faith (Nasza prawosławna wiara chrześcijańska) Kościół ten głosi: „Bóg jest jeden w trzech Osobach. (…) Ojciec w całej pełni jest Bogiem, Syn w całej pełni jest Bogiem. Duch Święty w całej pełni jest Bogiem”. Uważa się, więc że Trójca to „jeden Bóg w trzech Osobach”, a żadna z tych Osób nie miała początku, więc – każda istnieje wiecznie; każda jest wszechmocna i nie jest mniejsza ani większa od pozostałych.

Jak tu się połapać w takim rozumowaniu? Wiele ludzi, którzy szczerze wierzą uważa je za mętne, sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem, rozmijające się z całym ich doświadczeniem. Zadają pytanie: „Jakże to – Ojciec jest Bogiem, Jezus jest Bogiem i Duch Święty jest Bogiem, a mimo to nie ma trzech bogów, tylko jeden Bóg?”


->”Niemożliwa do pojęcia ludzkim umysłem”

Zakłopotaniem tym jest dość powszechne. W The Encyclopedia Americana czytamy, że nauka o Trójcy uchodzi za „niemożliwą do pojęcia ludzkim umysłem”. Jest wiele ludzi, którzy uznają Trójce to też tak uważają. Wielebny Eugene Clarck przyznaje: „Bóg jest jeden i Bóg jest trójosobowy. Ponieważ w dziele stwórczym nie ma niczego takiego, nie sposób to zrozumieć; można to tylko przyjąć”. A Kardynał John O’Connor mówi: „Wiadomo, że jest to bardzo głęboka tajemnica, której w żaden sposób nie da się przeniknąć”. A papież Jan Paweł II głosił o „niezbadanej tajemnicy Boga w Trójcy”.

Dlatego w A Dictionary of Religious Knowledge (Słowniku Religioznawczym) czytamy: „Wierzący w Trójcę jeszcze nie uzgodnili, co – ściśle rzecz biorąc – obejmuje ta nauka, albo raczej, jak ją dokładnie wyjaśnić”. Nic zatem dziwnego, że w New Catholic Encyclopedia (Nowej encyklopedii katolickiej) możemy znaleźć następującą uwagę: „Nie ma chyba takich wykładowców teologii trynitarnej w seminariach rzymskokatolickich, których by od czasu do czasu nie dręczono pytaniem: `Ale jak głosić naukę o Trójcy?` I chociaż pytanie to świadczy o zakłopotaniu studentów, prawdopodobnie świadczy zarazem o nie mniejszym zakłopotaniu ich profesorów”.

Słuszność tego spostrzeżenia można sprawdzić, gdy się w bibliotece przyjrzymy książkom propagujące naukę o Trójcy. Próby wyjaśnienia jej wypełniają niezliczone strony książek. Niemniej po przebiciu się przez cały labirynt mętnych terminów i wyjaśnień teologicznych dociekliwi badacze niestety odchodzą zawiedzeni. Jezuita Joseph Bracken tak się wypowiada na ten temat w swojej książce What Are They Saying About the Trinity? (Co mówią o Trójcy?): „Księża którzy z niemałym wysiłkiem zgłębiali naukę (…) o Trójcy w czasie studiów seminarnych, z natury rzeczy wahają się przedstawiać ją swoim wiernym z ambony, nawet w niedzielę Trójcy Świętej. (…) Po co zanudzać ludzi czymś, czego i tak do końca nie zrozumieją?”. Poza tym czytamy tam: „Trójca Święta jest sprawą formalnej wiary, ale wywiera tylko niewielki albo żaden wpływ na życię codzienne chrześcijan czy też na sposób oddawania czci Bogu”. I właśnie to ma być tak zwana „fundamentalna doktryna” kościelna.

Teolog Katolicki Hans Kung pisze w swej książce zatytułowanej Christianity and the World Religions (Chrystianizm a religie świata), że między innymi z powodu Trójcy kościoły nie są w stanie osiągnąć jakiś widocznych postępów wśród niechrześcijan. Czytamy tam: „Nawet wykształceni mahometanie po prostu nie potrafią tego pojąć, tak jak i żydzi do tej pory nie mogą zrozumieć, co to jest Trójca. (…) Podkreślanie w nauce o Trójcy różnic między jednym Bogiem a trzema hipostazami nie trafia do przekonania mahometanom, których różne terminy teologiczne zaczerpnięte z języka syryjskiego, greckiego i łaciny raczej zbijają z tropu, niż oświecają. Mahometanie uznają to za zwykłą grę słów. (…) Jeżeli Bóg jest jeden i jedyny w swoim rodzaju, to po co dodawać do tego pojęcia coś, co tę jedność i wyjątkowość może tylko osłabić lub przekreślić?”.


->”Nie jest Bogiem zamieszania”

A skąd więc wzięła się doktryna która wywołuje tyle zamieszania? W Encyklopedia Katolicka twierdzi że: „Powstanie tak tajemniczego dogmatu można przypisać tylko objawieniu Bożemu”. Katolitcy uczeni Karl Rahner i Herbert Vorgrimler oświadczają w swym słowniku teologicznym (Theological Dictionary): „Trójca jest tajemnicą (…), o której byśmy się nie dowiedzieli, gdyby nie została objawiona, a nawet już objawionej nie sposób w pełni pojąć”. Nie mniej tłumaczenie, że źródłem tak niejasnej tajemnicy może być tylko Boskie objawienie, stwarza inny poważny problem. Dlaczego? Ponieważ takie zapatrywanie na Boga byłoby sprzeczne z samym objawieniem Bożym. „Bóg(…) nie jest Bogiem zamieszania” (1 Koryntian 14:33, Biblia Tysiąclecia [BT]).

Czy wobec wyżej wymienionego oświadczenia można przypisać Bogu tak niejasną naukę o Nim, że nawet uczeni hebrajscy, greccy i łacińscy nie potrafią jej wytłumaczyć? I czy trzeba być uczonym, żeby móc ‘poznać jedynego prawdziwego Boga i Jezusa Chrystusa, którego on posłał’? (Jana 17:3 Bj). W takim razie, dlaczego tylko niewielu wykształconych żydowskich przywódców religijnych uznało Jezusa za Mesjasza? A uczniami Jezusa byli natomiast skromni rolnicy, rybacy, poborcy podatków, gospodynie domowe. Byli to prości ludzie, a byli tak pewni tego co Jezus uczył, że oni potrafili przekazywać to innym oraz byli gotowi umrzeć za swoją wiarę (Mateusza 15:1-9; 21:23-32,43; 23:13-36; Jana 7:45-49; Dzieje Apostolskie 4:13). 

TDKs
O mnie TDKs

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie